Navštivte kategorii  SLEVA NAVÍC a  k vybraným produktům kromě akčních slev dostanete bonusovou slevu  až  3000 Kč

Jak vybrat elektrokolo?


V současné době už nejsou elektrokola považována za „kola pro nemohoucí babičky“, ale za kola pro muže i ženy, vhodná pro pohodlné cestování do práce, výlety v horském terénu nebo pro efektivní kardio trénink. Proto je důležité nepodcenit výběr a zvolit to správné elektrokolo. V našem rádci se tak dozvíte, jak správně vybrat elektrokolo, co je důležité sledovat a co při výběru nepodcenit. 



Na začátek si řekněme, co je to vůbec elektrokolo a jak funguje. Elektrokolo je klasické jízdní kolo, které pomocí systému elektrického pohonu pomáhá uživateli v jízdě. Elektro-pohon je schopen doplňovat sílu, kterou vynakládáte při šlapání. Díky tomu můžete jet v porovnání s klasickým kolem pohodlněji, jednodušeji a bez větší námahy. Největší rozdíl poznáte zejména při jízdě v kopcovitém terénu. Stupeň intenzity dopomoci šlapání si můžete zvolit pomocí ovládacího panelu umístěného na řídítkách. Standardně nabízejí kola 3 – 5 stupňů intenzity elektrické asistence. Samozřejmě lze i elektropohon zcela vypnout a zachovat tak funkci klasického jízdního kola, ale co si budeme povídat, trochu se u toho zapotíte.


 

Jaký typ elektrokola zvolit? 


Městské elektrokolo - Kolo vhodné pro seniory a pro cestování ve městě
Městská elektrokola se vyznačují především monotubní konstrukcí s nízkým nástupem, což zajišťuje snadné nasedání/sesedání a zároveň napomáhá bezpečné jízdě v městském provozu. To ocení zejména senioři, kterým dopomoc šlapání v kombinaci se snadným nasedáním usnadní cestování. Stejně tak jsou městská elektrokola vhodná pro všechny, kteří často cestují ve městě a mají rádi pohodlnou jízdu. Důležitou součást městkých elektrokol tvoří bohaté příslušenství, mezi kterým nechybí blatníky, světla či nosič. Díky tomu se rozšiřují možnosti využití a vy si tak můžete vychutnat pohodlnou jízdu ať už do práce, do školy nebo na nákup do vašeho oblíbeného obchodu, aniž byste dojeli udýchaní a upocení. S městským elektrokolem nebylo cestování ve městě nikdy jednodušší.



Trekingové elektrokolo - Kolo vhodné pro delší cestování v mírném terénu nebo po silnici.

Trekingová elektrokola, známá také jako cestovní elektrokola, jsou jakýmsi kompromisem mezi terénním a městským elektrokolem, která jsou vhodná zejména pro delší cestování v mírném terénu nebo po silnici. Cestovní elektrokola jsou často využívána pro rodinné výlety, při kterých chcete vyrovnat výkon slabších členů právě elektronickou dopomocí šlapání. Součástí těchto elektrokol je i bohatá sada doplňků, mezi kterou nechybí blatníky, nosič nebo světla.


V současné době se však trekingová elektrokola začala využívat hlavně pro kardio trénink. Díky dopomoci šlapání je možné si zvolit takovou pomoc, při které dosáhnete optimální tepové frekvence pro spalování tuků. V praxi to znamená, že v kopcích si nastavíte vyšší dopomoc, než při jízdě po rovině a díky tomu dosáhnete rovnoměrnějšímu tepu. Spalování tuků je pak jednodušší a mnohem efektivnější, než na klasickém kole bez elektronického pohonu.
 


Horské elektrokolo - Kolo vhodné do kopců, terénů a hor.

Horská elektrokola, známá také jako terénní elektrokola, se vyznačují především odolnou konstrukcí s vysokým výkonem motoru, který vám pomůže i v tom nejobtížnějším terénu. Zároveň je důležité u horských elektrokol zachovat správné vyvážení a proto se baterie ve většině případů nachází přímo pod rámovou trubkou. Zároveň je i tak dosažen aerodinamický tvar a pěkný vzhled. Horská elektrokola prošla poslední dobou výraznými změnami a tak je zvládání obtížných horských kopců v současné době hračkou i pro méně zkušené cyklisty. 


Dojezd a kapacita baterie

Dojezd je jeden z nejčastěji zmiňovaných parametrů, ale zároveň jeden z nejvíce proměnných hodnot. Hlavní příčinu hraje samotná kapacita baterie, od které se dojezd odvíjí, ale také velmi záleží na jízdním stylu, terénu, hmotnosti cyklisty nebo nastavenému stupni dopomoci šlapání. Proto nemusí být uvedený dojezd vždy stejný, ale může se mírně odchylovat od skutečnosti. I přesto všechna elektrkola testujeme a snažíme se tak uvádět co nejrelevantnější údaje.  


Orientačně můžeme dojezdy rozdělit podle kapacity baterie následovně:

- dojezd 60-80 km – kapacita baterie 9-10Ah
- dojezd 80-100 km – kapacita baterie 11-12Ah
- dojezd 100-120 km – kapacita baterie 13-14Ah
- dojezd 120 a více km – kapacita baterie 15Ah a více

(Vyšší kapacity baterií se sériově momentálně příliš nevyrábí.)


Životnost baterie

Elektrokola v současné době používají především moderní typ lithiových baterií, tzv. Li-Pol, Phylion nebo Li-lon, což jsou komerčně nejpoužívanější typy baterií. Vyznačují se především dobrým poměrem mezi hmotností a kapacitou, životností a cenou. Standardní napájení těchto akumulátoru je 36V. Životnost dané baterie se pak odvíjí od toho, jakým způsobem je používána, jak o ni pečujeme apod. V každém případě se dá říct, že životnost baterie se pohybuje okolo 20 000 – 30 000 najetých km, doby používání 4 – 8 let nebo 800 – 1000 dobíjecích cyklů.


Další fakta o bateriích na elektrokolech

- nabití baterie na 50% kapacity trvá přibližně 1 – 1,5 hodiny

- nabití baterie na 100% kapacity trvá přibližně 3 - 4 hodiny

- i při nevyužívání se baterie vybíjí


Jak se o baterii starat

Aby měla baterie co nejdelší životnost, je nutné se o ní patřičně starat. U lithiových baterií je důležité, aby byly pravidelně dobíjeny na maximální kapacitu, ideálně vždy po každé jízdě. Také se nedoporučuje často vybíjet do úplné nulové kapacity, stejně jako přerušované nabíjení. Lithiovým bateriím také neprospívají příliš vysoké teploty, proto doporučujeme zbytečně nevystavovat baterie teplotám nad 35°C. Stejně tak nejsou vhodné opačné teploty, tedy pod 0°C. Tyto faktory ovlivňují životnost baterie, stejně jako její intenzita používání. Proto se může mnohdy stát, že životnost baterie je rozdílná, než je poskytnuta záruka.


Umístění baterie


Umístění baterie částečně ovlivňuje chování a ovládání kola. Nejedná se o příliš důležitý parametr, ale pro vysvětlenou si to ve zkratce shrneme.


Nosičová baterie – tato baterie se používá u městských či trekingových elektrokol, kde se předpokládá s využitím nosiče. Nosič je dvoupatrový a tak můžete standardně na horní stranu umístit košík nebo brašnu. Zároveň je s baterií jednoduchá manipulace, což oceníte především při nabíjení.
Rámová baterie tato baterie je umístěna na rámu kola místo láhve. Jedná se z pohledu vyvážení o nejoptimálnějšího místo, proto se nejčastěji tento typ baterie montuje na horská elektrokola. Zároveň je zachován aerodinamický tvar a pěkný design.
Baterie za sedlovou tyčí – tato baterie by se dala považovat také za dobře umístěnou z pohledu vyvážení, ale na úkor prodloužení rámu. Díky tomu doje i k prodloužení řetězu/šlapací sestavy a tak je mnohdy u elektrokol pouze jeden převodních. Proto se tento typ nejčastěji umisťuje na skládací elektrokola.


 

Jaký typ pohonu zvolit?  

Motor je hlavní hnací sílou elektrokola a stejně jako baterie patří mezi jeden z nejdůležitějších parametrů, který ovlivňuje jízdní vlastnosti elektrokola. Rozlišujeme několik základních typů motorů a to zejména s ohledem na výkon, napětí a umístění na elektrokole. Každý pohon nese určité výhody a tak nelze jednoznačně určit, které umístění je nejlepší. Pojďme si jednotlivé typy elektrického pohonu představit.


Elektropohon na předním kole

Výhody: nízká cena, rovnoměrné rozložení hmotnosti, vhodné do města 
Nevýhody: vhodné pouze pro jízdu po silnici


Přední umístění elektromotoru se využívá především u městských elektrokol, u kterých se předpokládá využití zejména na asfaltových silnicích. Výhodou předního umístění je rovnoměrné rozložení hmotnosti, kdy motor vpředu vyvažuje hmotnost akumulátoru, který bývá nejčastěji umístěn v zadní části kola (na nosiči). Další výhodou je snadná instalace pohonu, proto je i pořizovací cena nižší, než u ostatních typů. Pohon na předním kole však přináší i nevýhody. Nejčastěji zmiňované je riziko prokluzování předního kola v kluzkém či nerovném terénu, proto se doporučují přední pohony do městského provozu, kde je riziko prokluzování menší. Hmotnost a nápor na vidlici taky není optimální a oblíbené „nadhození“ předního kola při přejíždění nerovnosti nebo obrubníků může být obtížnější. Pokud však plánujete ježdění převážně ve městě a zároveň nechcete utrácet příliš peněz, elektropohon na předním kole je pro vás ideální.
 


Elektropohon na zadním kole

Výhody: dobrý přenos točivého momentu, vhodné do mírného terénu
Nevýhody: vyšší hmotnost v zadní části kola (nevyvážení)


U zadního umístění elektropohonu by se dalo říct, že vlastnosti jsou opakem předního pohonu, který je popsán výše. Hlavní výhoda spočívá v lepším přenosu točivého momentu a tak i v terénu nehrozí prokluzování. Rovněž manipulace s předním kolem je snazší, díky čemuž obrubník nebo menší překážky snadno zvládnete. Nevýhodou je však nerovnoměrné vyvážení kola, což vede k většímu náporu na komponenty v zadní části elektrokola a může tak dojít k rychlejšímu opotřebení některých částí. Nicméně tohle je jediná nevýhoda a tak jsou v současné době pohony na zadním kole nejrozšířenějším typem elektromotorů. Pokud plánujete ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak je zadní elektropohon ideální volbou. Nejčastěji se tento typ elektropohonu instaluje do horských a crossových/trekingových elektrokol.


Elektropohon na středu kola

Výhody: ideální vyvážení kola, vysoký efekt motoru, vhodné do náročného terénu
Nevýhody: vyšší pořizovací cena

Elektropohon na středu kola je z pohledu vyvážení a jízdních vlastnosti nejoptimálněji umístěné. Díky tomu je dosažen vysoký výkon a blesková reakce dopomoci šlapání. Otáčky motoru jsou taktéž nastaveny optimálně, což vede k úspornější jízdě a dojezd se tak může prodloužit až o 20%. Tyto motory mají však vysokou pořizovací cenu, což je nevýhodou a jsou tak montovány především do elektrokol vyšších tříd. Jak už vlastnosti motoru napovídají, tento typ je vhodný zejména pro horská elektrokola, s kterými plánujete zdolávat ten nejobtížnější terén, ale zároveň se s ním můžete setkat i u jiných typů kol. Elektropohon na středu kola je považován za nejpropracovanější typ elektromotoru.


Co při výběru nepřehlédnout? 

Výkon motoru 

Bez ohledu na to, v jaké části se elektropohon nachází, tak se motory rozlišují také podle výkonu. Standardně se používají motory o výkonu 250W, a jelikož je to maximální možná hranice, která splňuje legislativu používání v provozu na pozemních komunikacích, tak se se silnějšími motory příliš nesetkáte. Pokud má však elektrokolo přeci jen silnější motor než 250W (např. 350W), tak je jeho výkon pomocí řídící jednotky snižován na požadovaných 250W, aby elektrokolo splňovalo vyhlášku. Jaká je tedy výhoda silnějších motorů? Pokud je výkon motoru uměle snižován, tak má neustále rezervu a není tolik zatížen, čímž se zvyšuje celková životnost. U sportovních verzí je možnost odemknutí tohoto snižování a je možné mimo silnice využít tak plný výkon.


Programy jízdy

Programové vybavení každého elektrokola se může lišit, zpravidla však nabízí 3 – 5 programů. To, zdá máte na elektrokole 3 nebo 5 programů není tak důležité, jako samotný typ pohonu, který je popsán výše. Všeobecně však platí, čím více programů, tím plynuleji lze nastavit dopomoc šlapání. Princip programů spočívá v samotné síle dopomoci šlapání, tzn., že motor při zvolení určitého programu pomáhá jezdci ve chvíli, kdy se opře do pedálů.


Správná velikost rámu 

Ideální velikost rámu elektrokola se vybírá stejně, jako u klasického jízdního kola, tedy odvozuje se od výšky postavy. Každý člověk může mít však odlišný typ postavy (delší ruce/delší nohy) a tak je ideální kolo vyzkoušet. Pokud však tuto možnost nemáte, pak lze s 90% přesností vybrat elektrokolo na základě výšky. Velikost rámu se také liší podle typu kola, kde u crossových a trekingových kol se doporučují rámy o 1-2 palce větší. Celou velikostní tabulku kol naleznete pod tímto odkazem


Nosnost elektrokola

V současné době má většina elektrokol poměrně vysokou nosnost a to v rozmezí od 110 do 150 kg. Elektrokola Devron jsou testována dle normy CE na 120 kg, ovšem v nezávislém testování při užívání v souladu s návodem se prokázalo, že jsou odolná až do nosnosti 150 kg. Proto mohou elektrokola využívat i lidé mající problém s nadváhou. 


Hmotnost elektrokola

Na první pohled vypadá, že elektrokola jsou oproti klasickým jízdním kolům mnohem těžší. Ovšem nenechte se zmást. Velkou část hmotnosti elektrokol tvoří samotná baterie, která má hmotnost okolo 4 – 5 kg, což výrazně zvyšuje hmotnost kola. Stejně tak musíte počítat s nějakými gramy navíc u motoru, který je součástí každého elektrokola. Pokud byste tyto faktory odečetly, pak se dostanete na podobnou hmotnost, jako u klasického jízdního kola. Standardně se pohybuje hmotnost u elektrokol okolo 22 – 26 kg.