Jak zvolit správnou velikost a typ kola ?
Chcete si koupit jízdní kolo a nejste si jistí, jaký typ a velikost vybrat? Připravili jsme pro Vás podrobného rádce, který Vám pomůže.
Kritéria před nákupem jízdního kola
Než se rozhodnete k nákupu jízdního kola, je třeba si ujasnit některá kritéria. Hlavní roli při volbě typu kola hraje vždy terén, ve kterém se budete převážně pohybovat. Z tohoto pohledu neexistuje 100% univerzální kolo. Každé kolo je vhodné pro určitý typ terénu a je nutné vše pečlivě zvažovat.
Zvolený typ jízdního kola i jeho kvalita a cena by měly být vždy odrazem předpokládaných ročních ujetých kilometrů, styl jízdy a převažujícím terénu.
Při výběru sledujeme:
- typ kola (horské, crossové, trekingové, ...)
- velikost rámu vůči výšce postavy
- celkový poměr cena / kvalita
- materiál rámu a kvalitu použitých komponentů
Nesprávný výběr velikosti rámu a nevhodné nastavení posedu mohou výrazně zhoršit Váš celkový jízdní komfort a v dlouhodobějším horizontu způsobovat bolesti zad, kloubů horních a dolních končetin i jiných částí těla.
Osazení kola - sada komponentů
Sadou komponentů se často označují různé části jízdního kola. Jedná se o brzdy, představce, pedály, převody, sedlovky, kliky, přesmykač atd. Nejvhodnější kombinací je kompletní sada, kdy na kole nejsou míchány komponenty různé úrovně a různých výrobců. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnější materiály jsou v sadě použity, tím vyšší je spolehlivost, seřiditelnost, životnost ale i cena. Nejlevnější komponenty jsou často z lisovaného plechu či z plastu, u nejvyšších sad se obvykle používá skandium, titan a karbon. Drahé kvalitní díly také výrazně snižují hmotnost kola, což oceníte při delších vyjížďkách.
Přirozená ergonomie jízdy - poloha sedla
Nastavte si správnou výšku sedla tak, aby jste při sezení na sedle dosáhli napnutou nohou patou na pedály. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se Vám neměla pánev houpat z leva do prava. Pánev by měla být tedy při jízdě takřka nehybná. Sklon sedla se nastavuje podle potřeby jedce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.
Materiály rámu
Hliník | Karbon | Ocel (Hi-Ten) |
+ nízká hmotnost | + pevnost | + tuhost |
+ tuhost | + extrémní lehkost | + pružnost |
+ dobré zpracování |
Hliník - výhodou rámů z hliníkových slitin je většinou nízká hmotnost a boční tuhost rámu. Nevýhodou je pak nízká či žádná pružnost a vyšší cena než u oceli. Výrazným prvkem napomáhajícím vlastnostem hliníkových rámů je profilace (tvarování) trubek. Hliníkové rámy nesou označení alu (případně s označením typu - 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atd.. Cena a váha těchto rámů je odlišná v závislosti na použití různých druhů hliníkových slitin a technologií.
Jaké kolo zvolit - typ kola?
Časté jízdy v terénu
V takovém případě je pro Vás ideální volbou horské kolo (MTB). Je vybaveno širšími plášti s hrubým vzorkem , tím dobře sedí i na kluzkém povrchu a zvládá nerovnosti.Horská kola lze rozdělit na kola s pevným rámem a celoodpružená, která mají odpruženou přední vidlici i rám, což umožňuje frekvenčně šlapat i na nerovném povrchu a tím zvládnout náročnější sjezd. Některé typy celoopružených kol mají možnost uzamknutí předního i zadního pružení, což ocení cyklisté, kteří chtějí využívat kolo jak při sjezdech a maratonech, tak jezdit v méně náročném terénu.V takovém případě můžete zvolit kompromis v podání crossového či trekingového kola. Crossové kolo spojuje výhody silničního a horského kola. Jezdec má vzpřímenější (turistický) posed, větší 28 kola a univerzální dezén plášťů, který umožňuje rychlejší jízdu po asfaltových silnicích. Pokud chcete jezdit i v méně náročném terénu, tak je pro Vás tohle kolo optimální.
Skládací kola, elektrokola, BMX, dětská kola.
Jak zvolit správnou velikost rámu?
Velikostí (výškou) rámu se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky rámu. Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm). Velikosti rámů se mohou nepatrně odlišovat dle značky kola nebo konstrukce rámů. Pro přesnější určení velikosti rámu kola doporučujeme brát v úvahu i tabulku určující velikost rámů podle délky dolních končetin. Crossová (trekingová) kola mohou mít rám o 1 až 2 palce větší.Určení velikosti rámu podle výšky postavy (dospělí):
Výška postavy | Horská kola (palce) | Crossová kola (palce) | Silniční kola (cm) |
150 - 155 cm | 15" - 16" | 16" | 50 - 52 |
155 - 160 cm | 16" | 16" | 52 |
160 - 165 cm | 16" - 17" | 17" | 52 |
165 - 170 cm | 17" - 18" | 17" - 18" | 52 - 54 |
170 - 175 cm | 18" - 19" | 18" - 19" | 54 - 56 |
175 - 180 cm | 19" - 20" | 19" - 20" | 56 - 58 |
180 - 185 cm | 20" - 21" | 20" - 21" | 58 - 60 |
185 - 190 cm | 21" - 22" | 21" - 22" | 60 |
190 - 195 cm | 22" - 23" | 22" - 23" | 62 |
195 a víc | 23" a víc | 24" | 62 - 64 |
Určení velikosti kola podle věku a výšky dítěte:
Průměr kol | Věk dítěte | Výška postavy v cm |
12" | 2 - 4 | 90 - 110 cm |
14" | 3 - 5 | 95 - 115 cm |
16" | 4 - 7 | 100 - 125 cm |
20" | 6 - 9 (u BMX kol i pro starší děti, juniory i dospělé) | 105 - 135 cm; u BMX kol až do výšky cca 175 cm |
24" | 8 - 12 | 115 - 155 cm |
26" | 10 a více | 155 cm a víc |
Velikost rámu je dána délkou sedlové trubky, od níž se odvozují ostatní rozměry rámu. Tato velikost se označuje jako "střed-střed". Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročm
Výška postavy | Délka nohy | Velikost rámu | |||
Sportovní použití | Rekreační použití | ||||
161 cm | 72 cm | 40 cm | 15,7" | 42 cm | 16,5" |
165 cm | 75 cm | 42 cm | 16,5" | 44 cm | 17,3" |
169 cm | 79 cm | 44 cm | 17,3" | 46 cm | 18,1" |
173 cm | 82 cm | 46 cm | 18,1" | 48 cm | 18,9" |
179 cm | 87 cm | 48 cm | 18,9" | 50 cm | 19,7" |
183 cm | 89 cm | 50 cm | 19,7" | 52 cm | 20,5" |
187 cm | 92 cm | 52 cm | 20,5" | 54 cm | 21,3" |
193 cm | 96 cm | 54 cm | 21,3" | 56 cm | 22" |
Osazení kola - sada komponentů
Sadou komponentů se často označují různé části jízdního kola. Jedná se o brzdy, představce, pedály, převody, sedlovky, kliky, přesmykač atd. Nejvhodnější kombinací je kompletní sada, kdy na kole nejsou míchány komponenty různé úrovně a různých výrobců. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnější materiály jsou v sadě použity, tím vyšší je spolehlivost, seřiditelnost, životnost ale i cena. Nejlevnější komponenty jsou často z lisovaného plechu či z plastu, u nejvyšších sad se obvykle používá skandium, titan a karbon. Drahé kvalitní díly také výrazně snižují hmotnost kola, což oceníte při delších vyjížďkách.
Brzdy
Brzdy patří mezi hlavní bezpečností prvek, nicméně se liší účinností a způsobem, kterým se brzdí:
Ráfkové/čelisťové brzdy (V-Brake) - tento systém využívá gumových špalíků, které jsou pomocí lanka tlačeny na ráfky kol. Výhodou je jejich snadná údržba, nízká cena a celková jednoduchost systému. Naopak nevýhodou je za mokra se snižující brzdný účinek.
Torpédo (protišlapací/nábojová brzda) - jedná se o systém rozpínací bubnové brzdy, reagující na pohyb klik vzad. Kvůli své nízké ceně je osazován například u městských nebo dětských kol, kde se nepředpokládá dlouhé cestování. Slabinou je totiž nepříliš velká účinnost brzdy a špatné chlazení. Za běžných okolností však vydrží vcelku dlouho bez jakékoliv údržby a jsou odolné vůči blátu a vodě, zprohýbání kola (osmice) i proti nešetrnému zacházení.
Mechanické kotoučové brzdy (Mechanical Disc Brake) - využívají tlak brzdových destiček na kotouč upevněný na středu kola. V tomto případě se síla z brzdových pák přenáší pomocí lanka. Hlavní výhodou je jejich vysoká brzdná účinnost. Nevýhodou je horší citlivost při odstupňování brzdné síly a náchylnost k poškození.
Hydraulické kotoučové brzdy (Hydraulic Disc Brake) - na rozdíl od předchozího systému používají tlak brzdové kapaliny. Z toho predevším vyplývá vysoká účinnost (ještě vyšší než u mechanických brzd) a intuitivně citlivé ovládání. Ocení je tedy náročnější uživatelé, vyžadující časté brždění (například dlouhé sjezdy v terénu) nebo cyklisté s vyšší hmotností (kdy je vyšším brzdným účinkem vyrovnána větší setrvačnost kola). Nevýhodou je pak opět náchylnost k poškození, a dále vyšší cena, riziko úniku kapaliny a složitější servis.
Vidlice
Vidlice, především tedy ty odpružené, rapidně zvyšují komfort jízdy. Liší se ovšem v několika parametrech, které je vhodné zvážit:
Materiál - ovlivňuje prakticky tytéž charakteristiky jako u rámu
Zdvih vidlice - určuje, v jakém rozsahu může vidlice pružit
- 40-64 mm - ideální pro městská, trekingová a crossová kola, která uživatel používá maximálně v lehčím terénu nebo na horší kvalitě silnic (například kostková dlažba, polní cesty, částečně zpevněné lesní cesty a podobně)
- 81-100 mm - ideální pro horská do náročnějšího horského terénu (lesní cesty i mimo ně, kořeny, hrubé kameny, středně obtížné traily a podobně)
- více než 100 mm - jsou jimi osazovány především celoodpružená kola vhodná do velmi těžkého terénu, ocení především uživatelé pro profesionálnější enduro a freeride použití
Typ pružení, uzamykatelnost, nastavení tlumení - na výběr je celé spektrum od těžkých pružinových vidlic bez možnosti uzamykání a regulace až po lehké duralové, titanové nebo kompozitní se vzduchovou pružinou, možností regulace tlumení, odskoku a také zamykání, kdy se z odpružené vidlice stane neodpružená - takzvaný lock out - třeba z řídítek. Toto lze vysledovat ze zkratek či označení, která jsou obvykle udávána za názvem vidlice. Přiblížíme tedy některé z nich:
- LO - uzamykat elná vidlice (ovládání na vidlici, u některých výrobců udáváno jako například Speed Lockout, čímž je myšleno, že není za potřebí žádného nářadí na uzamknutí) (LOCK OUT)
- LOD - uzamykatelná vidlice s nastavením tlumení (ovládání na vidlici) (LOCK OUT + DAMPING ADJUST)- ELD - elektronicky uzamykatelná vidlice s nastavením tlumení (ovládání na vidlici) (ELECTRONICAL LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
- MLO - mechanicky uzamykatelná vidlice (ovládání na vidlici), jednoduchý závlačkový mechanický systém (MECHANICAL LOCK OUT)
- HLO - hydraulicky uzamykatelná vidlice (ovládání na vidlici), v noze vidlice je hydraulická patrona s olejem, která zároveň tlumí a pomocí uzavření přepouštěcí trysky uzamkne zdvih ( HYDRAULIC LOCK OUT)
- RL / RLO - dálkově uzamykatelná vidlice z řídítek (čili nikoliv na vidlici) (REMOTE LOCK OUT)
- RLD - dálkově uzamykatelná vidlice z řídítek (čili nikoliv na vidlici) s nastavením tlumení (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
- TAD - nastavitelný zdvih i tlumení (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
- TR - nastavitelný zdvih a dálkově uzamykatelná vidlice z řídítek (čili nikoliv na vidlici) (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
- AIR - vzduchová vidlice - tvrdost se reguluje tlakem vzduchu ve vidlici a dá se přizpůsobit povaze jezdce (AIR SPRING)
- D - pružinová vidlice - pružení zajišťuje vinutá pružina (COIL SPRING)
Přirozená ergonomie jízdy - poloha sedla
Nastavte si správnou výšku sedla tak, abyste při sezení na sedle dosáhli napnutou nohou patou na pedály. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se Vám neměla pánev houpat zleva doprava. Pánev by měla být tedy při jízdě takřka nehybná. Sklon sedla se nastavuje podle potřeby jezdce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.