Jak daleko elektrokolo opravdu dojede?
Při výběru elektrokola se vždy nabízí jedna zásadní otázka – jak daleko vlastně elektrokolo dojede? Dojezd na jedno nabití je pro potenciálního majitele přirozeně důležitou informací. S kolem se sice dá jezdit i bez dopomoci, ale proto si ho přece nekupujete. Problém je v tom, že dojezd jednotlivých elektrokol závisí na proměnlivých faktorech, které výrobce při udávání oficiálního dojezdu nemůže předvídat. Oficiální maximální dojezd daného elektrokola je proto trochu ošemetným údajem, který obvykle zohledňuje pouze parametry jízdy za ideálních podmínek.
Na čem tedy závisí reálný dojezd vašeho elektrokola? Kromě kapacity baterie je důležitá hmotnost jezdce, profil trati, po které jedete, míra využití asistence a také umístění a druh motoru. Svou roli hrají také rychlost jízdy, počet zastavení, venkovní teplota, povětrnostní podmínky i míra nafouknutí duší. Zaměřme se tedy na faktory, které lze předvídat:
Kapacita baterie
Někdo by měl tendenci soustředit se na sílu motoru, ale je to právě kapacita baterie, která předurčuje potenciální délku dojezdu vašeho kola. Síla motoru se promítne spíše na rychlosti startu a míře námahy při vyšlapávání kopců. Kapacita baterie udává dobu, po kterou je baterie schopná dodávat kolu elektrický proud a udává se v ampérhodinách (Ah). Lze ji tak přirovnat k palivové nádrži auta – čím větší, tím dále máte šanci dojet.
Výkon baterie se obvykle měří pomocí watthodin. Tento údaj jednoduše spočítáte vynásobením kapacity baterie (Ah) s jejím napětím (V). Oba údaje najdete v technických specifikacích jedntlivých modelů kol. Výkon baterie ve watthodinách je důležitý, protože určuje, jak daleko můžete na kole potencionálně dojet.
Příklad:
- Kolo 1: 24 V, 20 Ah baterie = 480 Wh
- Kolo 2: 48 V, 10 Ah baterie = 480 Wh
- Kolo 3: 24 V, 6 Ah baterie = 144 Wh
První dvě kola mají podobnou sílu a jestliže budou mít stejnou zátěž a druh motoru, jejich výkon se nebude příliš lišit. Kolo s baterií s větší voltáží bude lépe zrychlovat a vyjíždět kopce, při tom ale spotřebuje nějakou tu energii navíc. Třetí kolo však rozhodně nedojede tak daleko jako první dvě.
Obecně platí, že spotřeba elektrokola na rovině se pohybuje někde v rozmezí 3-7 Wh/km. Během stoupání spotřeba ale rychle stoupá a při sklonu kopce nad 5% se může vyšplhat až na 15 Wh/km. To znamená, že s baterií o výkonu 500 Wh můžete teoreticky ujet až 160 km, ale také třeba jen 35 km, a to bez ohledu na hmotnost jezdce Orientační přehled dojezdů dle náročnosti terénu a hmotnosti jezdce naleznete níže v tomto článku.
Hmotnost uživatele
Na vaší váze bohužel záleží. Čím více vážíte, tím rychleji se bude baterie vybíjet. Na tom nic nezměníte, ale je třeba brát ohled na to, že většina výrobců udává dojezdy pro průměrnou hmotnost jezdce, tedy okolo 70 kg. Vážíte-li tedy víc, počítejte spíše s nižším dojezdem.
Profil tratě
Pojedete-li celou cestu po rovince, váš dojezd bude výrazně vyšší, než když se vydáte do kopců. Proto jsou horská elektrokola vybavena bateriemi s výrazně vyšší kapacitou. Roli hraje taky povrch cesty i valivý odpor pneumatik.
Způsob využití asistence
Způsob, jakým používáte elektrickou dopomoc v průběhu jízdy, může značně ovlivnit váš konečný dojezd. Abyste z baterie dostali maximum, je zpravidla doporučováno používat nejvyšší stupně asistence pouze při jízdě do kopce a na rovince ty nejnižší (popřípadě asistenci vypnout úplně). Jestliže pojedete celou cestu naplno, vypotřebujete baterii poměrně rychle.
Typ motoru
Elektrokola se středovým motorem zpravidla dojedou dále než kola s motorem nábojovým. Kolo se středovým motorem je lépe vyvážené a zároveň plynuleji podporuje pohyb klik a pedálů. Nábojové motory najdeme zejména u kol městských, zatímco horská kola jsou zpravidla vybavena motory středovými. Středový motor je ale zároveň tou dražší alternativou.
Reálný dojezd
Jak již bylo zmíněno, reálný dojezd elektrokola závisí na mnoha faktorech, které zkrátka není možné předvídat. Faktory, které známe, však můžeme použít k určení přibližné hodnoty reálného dojezdu. Získáme tak mnohem směrodatnější údaj než dojezd určený výrobcem.
Kolo s kapacitou baterie 360 Wh
Hmotnost jezdce | Rovina | Středně těžký terén | Náročný terén |
---|---|---|---|
60 kg | 90 km | 60 km | 45 km |
70 kg | 80 km | 55 km | 40 km |
80 kg | 70 km | 50 km | 35 km |
90 kg | 60 km | 45 km | 30 km |
100 kg | 55 km | 35 km | 25 km |
120 kg | 45 km | 30 km | 15 km |
Kolo s kapacitou baterie 400 Wh
Hmotnost jezdce | Rovina | Středně těžký terén | Náročný terén |
---|---|---|---|
60 kg | 95 km | 70 km | 50 km |
70 kg | 90 km | 65 km | 45 km |
80 kg | 80 km | 60 km | 40 km |
90 kg | 70 km | 55 km | 35 km |
100 kg | 65 km | 45 km | 30 km |
120 kg | 55 km | 40 km | 25 km |
Kolo s kapacitou baterie 500 Wh
Hmotnost jezdce | Rovina | Středně těžký terén | Náročný terén |
---|---|---|---|
60 kg | 135 km | 95 km | 70 km |
70 kg | 120 km | 85 km | 60 km |
80 kg | 110 km | 75 km | 55 km |
90 kg | 90 km | 65 km | 45 km |
100 kg | 75 km | 55 km | 40 km |
120 kg | 65 km | 50 km | 35 km |
Kolo s kapacitou baterie 630 Wh
Hmotnost jezdce | Rovina | Středně těžký terén | Náročný terén |
---|---|---|---|
60 kg | 160 km | 115 km | 85 km |
70 kg | 150 km | 110 km | 80 km |
80 kg | 145 km | 100 km | 75 km |
90 kg | 110 km | 85 km | 70 km |
100 kg | 105 km | 70 km | 55 km |
120 kg | 85 km | 60 km | 45 km |
Rada na závěr
Aby kapacita baterie nezačala postupem času slábnout, je třeba o ni správně pečovat. Nejdůležitější je skladovat baterii na stinném a suchém místě v pokojových teplotách (rozmezí přibližně 10°C - 20°C). Baterii nikdy neskladujte ve vybitém stavu, obvzvláště chystáte-li se ji delší dobu nepoužívat. Ideální je nabití přibližně do 60-80% kapacity. Pokud baterii hodláte skladovat dlouhodoběji, pravidelně ji dobíjejte alespoň jednou za měsíc, aby napětí v akumulátoru nekleslo na mezní hodnoty.